پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد بسته ویژه اینترنت رایگان دولت برای معلمان + جزئیات تصادف خودرو حامل سوخت در خراسان جنوبی ۲ کشته برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات راه‌اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض مبارزه با فساد در تأمین‌اجتماعی با ۴۶ میلیون مخاطب مستقیم جدی است اختلافات مالی در یک خانواده مشهدی منجر به قتل شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) رفاهیات معلمان باید همزمان با اجرای کامل رتبه بندی پرداخت شود یک فعال کارگری: دلخوری بازنشستگان اجرانشدن ماده ۹۶ از سوی دولت است جدول اضافه‌حقوق بازنشستگان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ | مابه‌التفاوت پرداختی فروردین بازنشستگان در خرداد واریز می‌شود پیش‌بینی بارش باران در بیشتر مناطق کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان راه‌اندازی ۶۰۵ پویش مردمی برای کاشت درخت در خراسان رضوی رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی
سرخط خبرها

برخورد قضایی با معتادان متجاهر و متکدیان در خراسان رضوی | وجود خلا‌های قانونی در راستای برخورد با متکدیان (۱۰ دی ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۰۳۲۶۰
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
برخورد قضایی با معتادان متجاهر و متکدیان در خراسان رضوی | وجود خلا‌های قانونی در راستای برخورد با متکدیان (۱۰ دی ۱۴۰۲)
جلسه مشترک با حضور مدیرکل دادگستری خراسان رضوی و مدیران شهری برای ایجاد کارگروه ویژه و اعمال تغییرات جدی دستورالعمل برخورد و مواجهه با متکدیان و معتادان برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام حمزه خلیلی مدیرکل دادگستری خراسان رضوی امروز(۱۰ دی ۱۴۰۲) در جلسه مشترک سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی اظهارداشت: سیاست ما در استان خراسان رضوی بررسی تمامی جوانب و مسائل به صورت تخصصی بوده و تلاش می‌کنیم تا دستگاه قضایی را از محکمه داری صرف خارج کنیم.

وی برخورد با معتادان متجاهر و متکدیان را جزو اولویت‌های کاری برشمرد و افزود: چرخه برخورد با این ناهنجاری‌های اجتماعی کمی معیوب است و همین موضوع سبب شده تا در سال‌های به میزان فعالیت‌های انجام شده شاهد ثمرات زیادی نباشیم.

مدیرکل دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد: جمع آوری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته ناموفق بوده و ما نتوانستیم بانک اطلاعاتی جامع و کاملی در این زمینه از افراد دارای این ناهنجاری تهیه کنیم.

خلیلی با بیان اینکه جمع آوری صحیح نیاز به تدوین قوانین جدید و بازدارنده دارد گفت: در حوزه فرهنگی باید تلاش شود تا رابطه احساسی بین مردم و متکدیان از بین برود؛ این موضوع زمینه را برای تکدی گری از بین می‌برد.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی نباید تنها به جمع آوری و ساماندهی اکتفا کنند بلکه باید زمینه را برای حفظ سلامتی معتادان پس از ترک فراهم کنند که این مهم با توانمندسازی و پیش بینی کار و شغل برای این افراد محقق خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی تصریح کرد: کار‌ها در استان به صورت فردی پیش نمی‌رود و باید تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای رفع مشکلات به سمت هم افزایی گام بردارند.

راهکار‌های قانونی برای برخورد با متکدیان در حال حاضر وجود ندارد

در ادامه محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد نیز اظهار کرد: شهرداری مشهد جمع آوری، نگهداری و تغذیه افراد را بر عهده دارد و سالیانه حدود ۵۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه می‌کند.

وی با بیان اینکه در شهر مشهد مردم به صورت مستقیم کمک‌های زیادی به معتادین متجاهر و متکدیان می‌کنند گفت: زمانی که نیاز‌های بسیاری از این افراد در خارج از مجموعه‌های شهرداری فراهم می‌شود، اکثر افراد تمایلی به حضور در گرمخانه‌ها و کمپ‌های ماده ۱۶ ندارند.

قلندر شریف با اشاره به وجود خلا‌های قانونی در راستای برخورد با متکدیان عنوان کرد: راهکار‌های قانونی برای برخورد با متکدیان در حال حاضر وجود ندارد و این موضوع کار را برای ما سخت کرده است.

شهردار مشهد ادامه داد: برخی از متکدیان سطح شهر واقعا نیازمند هستند، اما برخی با استفاده از عواطف شهروندان، تکدی گری را به عنوان منبع درآمد و شغل برای خود در نظر گرفته اند.

 تهیه سرپناه برای افرادی که از بند اعتیاد رهایی پیدا می‌کنند به عهده مدیریت شهری نیست

همچنین حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با تقدیر از توجه دستگاه قضائی به موضوع ناهنجاری‌های اجتماعی گفت: بسیاری از متکدیان به دلیل نداشتن سرپناه روی به این ناهنجاری آورده اند و برای امرار معاش و گذران زندگی مجبور به تکدی گری هستند.

وی افزود: تهیه سرپناه برای افرادی که از بند اعتیاد رهایی پیدا می‌کنند به عهده مدیریت شهری نیست، اما برای رفع این مشکل در صورتی که سازمان‌های دیگر برای انجام ماموریت خود نیاز به کمک شهرداری و شورای شهر داشته باشند حاضر به ارائه هرگونه کمکی هستیم.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شهرداری در سال‌های گذشته بودجه خوبی را برای جمع آوری متکدیان و معتادین متجاهر در سطح شهر در نظر گرفته است گفت: زمانی که افراد از اعتیاد پاک می‌شوند در هیچ نهاد یا ارگانی به کارگیری نمی‌شوند که بیکاری آن‌ها موجب لغزش مجدد و بازگشت به اعتیاد می‌شود.

ساماندهی متکدیان یک مساله فرهنگی است | مردم به متکدیان کمک نکنند

در ادامه مهدی ناصحی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد نیز در حاشیه بازدید رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد از «خانه سبز»، اظهارداشت: یکی از موضوعات بسیار مهم برای مدیریت شهری در حوزه مسائل اجتماعی، متکدیان و معتادان متجاهر و بروز و ظهور آن‌ها در سطح جامعه است.

وی با بیان اینکه این مساله اجتماعی، چهره نامناسبی را در سطح شهر ایجاد می‌کند، گفت: در بازدید امروز، پس از ارائه ظرفیت‌های پوشش این مساله، مقرر شد که جلسه بین‌بخشی کارشناسی به منظور برنامه‌ریزی و پیگیری بهتر این موضوع برگزار شود.

ناصحی افزود: همانطور که در جلسه امروز هم مطرح شد، معضل متکدیان، بیشتر از اینکه یک مسئله اقتصادی و اجتماعی باشد، یک مسئله فرهنگی است؛ اگر فرهنگ کمک کردن به متکدیان در سطح شهر توسعه یابد، افرادی که به دنبال سوءاستفاده هستند نیز بیشتر می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد تصریح کرد: از عموم شهروندان تقاضا داریم که به متکدیان کمک نکنند تا حل و فصل این موضوع از مسیر خودش و توسط دستگاه‌های مربوطه پیش برود و شاهد سوء استفاده افراد سودجو از احساسات مردمی نباشیم.

وی گفت:معضل متکدیان، بیشتر از اینکه یک مساله اقتصادی و اجتماعی باشد، یک مساله فرهنگی است؛ اگر فرهنگ کمک کردن به متکدیان در سطح شهر توسعه یابد، افرادی که به دنبال سوءاستفاده هستند نیز بیشتر می‌شود.

در پایان این جلسه هم اندیشی نمایندگانی از سوی دستگاه‌های متولی معرفی و بنا شد تا در قالب کارگروهی موضوع قوانین جمع آوری و رسیدگی به وضعیت متکدیان و معتادین متجاهر در شهر مشهد مورد بازنگری قرار بگیرد. از سوی دیگر دستگاه قضایی وعده داد تا در زمینه تقویت قوانین و افزایش اختیارات دستگاه‌های متولی اقداماتی را انجام دهد در این جلسه مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد حضور داشتند.

منبع: تسنیم

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->